Tee tolkkua pandemiasta: 3 vinkkiä

Kaikki virtaa, mikään ei pysy paikallaan.

– Herakleitos –

Koronan jälkeinen aika mietityttää. Tulevaisuus tuntuu aiempaakin epävarmemmalta ja vaikealta hahmottaa.

Tulevaisuusmuotoilijan vinkit tolkun tekemiseen, jotta vaihtoehtoiset tulevaisuudet voidaan hahmottaa ja tie kohti toivottua tulevaisuutta viitoittaa.

1) Pysähdy pysyvyyksien äärelle

Epävarmuus lamaannuttaa. Aivomme rakastavat enustettavuutta. Kun ennustettavuus häviää, mielemme lamaantuu. Jo se, että ymmärrämme tämän olevan lajityypillinen ominaisuus, saattaa rauhoittaa mieltämme. Ongelmanratkaisu ja luovuus edellyttävät tyyneyttä.
Tyyneyttä voi lisätä listaamalla pysyvyyksiä. Mitkä ovat asioita, jotka ihmisen tarpeissa ei muutu, vaikka toimintaympäristössä moni asia muuttuisi? Miten voimme vastata näihin tarpeisiin? Mitä lisää, mitä pois, mitä vähemmän, mitä uutta? Miten voimme lisätä omassa toiminnassamme ennustettavuutta asiakkaille ja työntekijöille? Mikä toiminnassamme säilyy: ystävällisyys, läpinäkyvyys, asiakaskeskeisyys?

2) Kiinnitä huomio megatrendeihin

Korona on villi kortti. Villi kortti on määritelmältään yllättävä, nopea tapahtuma, jonka vaikutukset ovat suuret. Moni trendi on saanut uusia ilmenemismuotoja, muuttanut suuntaa tai saanut vastarendin koronan myötä. Muutosta tuntuu olevan joka puolella. Vaikutukset tuntuvät järisyttäviltä ja kohinaa on paljon. Mistä saisi kiinni? Luo selkeyttä kiinnittämällä huomiosi megatrendeihin. Megatrendit ovat muutoksia, joilla on pitkä historia ja selkeä suunta. Näitä ovat esimerkiksi ilmastonmuutos, väestön ikääntyminen, digitalisaatio ja työn murros. Nämä muutokset eivät ole lakanneet olemasta ja ne tulevat edelleen vaikuttamaan yhteiseen tulevaisuuteemme. Korona on vain hetkellisesti siirtänyt huomiomme pois niistä. Megatrendit toimivat ajureina myös uusille trendeille. Miten voisit ottaa megatrendit toiminnassa huomioon? Mitä voisit tarjota maailmalle, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen? Minkälaisia uusia trendejä tai vastatrendejä voisit kuvitella versoavan megatrendeistä?

3) Pidä asiakas keskiössä

Asiakas tulee edelleen pitää toiminnan keskiössä. Asiakkaan aikakaudella yritykset eivät kutsu asiakkaita omiin prosesseihinsa, vaan pyrkivät ymmärtämään asiakkaan maailmaa ja prosesseja ja auttamaan ja palvelemaan siellä, missä voi olla eniten hyödyksi. Nyt jos koskaan voi tiivistää asiakassuhteita ja yhteiskehittää kysymällä asiakkailtaan: Miten voisin olla avuksi juuri nyt? Mikä olisi mahtavinta? Minkälaista tulevaisuutta haluaisit rakentaa?

Katse tulevaisuuteen – Tulevaisuutta tehdään joka päivä

Kun on onnistuneesti luonut mielen tyyneyttä ja selkeyttä kaaokseen, voidaan lähteä rakentamaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Ennakoinnin työkalut ja menetelmät auttavat tässä. Mieltä voi venyttää entisestään ja mausteeksi voi lisätä vielä nousevia trendejä ja mahdollisia uusia villejä kortteja. Näin päästään tulevaisuuskestävyyden tielle.

+ 1
Meillä on edessämme monta vaihtoehtoista tulevaisuutta. Nyt on suuri mahdollisuus tehdä toivottua tulevaisuutta. Minkälainen se olisi? Minkälaiselle matkalle haluaisit kutsua asiakkaat mukaan? Unelmoi.

11Helsinki auttaa muutoksen haltuunotossa sekä toimintaympäristön muutosten tutkimisessa ja tulevaisuuksien mahdollisuuksien tunnistamisessa. Ota yhteyttä, niin autamme sinut alkuun esimerkiksi pikaskenaarioilla, trendikatsauksella, trendiperusteisella ideoinnilla tai tulevaisuuskestävyyden arvioinnilla. Kaikki palvelumme ovat saatavilla tilauksesta etäyhteyksillä nopeallakin aikataululla.

Ota yhteyttä: minna.koskelo@11hki.fi
Muutos on mahdollisuus

#tulevaisuusmuotoilu #ennakointi #trendit #heikotsignaalit #villitkortit #signaalit #skenaariot

Jaa tämä kirjoitus:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin